Wednesday, April 16, 2008

Mari Kite Sembang

Ape kabar semua? Yaa, diilhamkan dari membaca blog Wasted United serta artikel tentang karya Sufian Abas yang bertajuk Kasut Biru Rubina, aku telah mengambil keputusan untuk menulis dalam bahasa melayu kali ni.

Sering kite lupakan, sembang dlm bahasa melayu ni cool sebenarnye, eh silap, menyejukkan. Ish cam pantat je guna perkataan ‘menyejukkan’. Ha itu lagi satu. Mengikut kata encik sufian (bukan encik abas seperti orang2 amerika guna untuk refer encik osama sebagai ‘bin laden’. Sengal ke hape? Sia-sia je korang ade Harvard, MIT semua), buku-buku cerita melayu sekarang ni sepatutnye ditulis dalam bahasa yang orang guna sehari-hari. Seperti perkataan ‘pantat’. Memang itu bahasa kasar tapi sangat lazim digunakan oleh masyarakat seharian. Lebih-lebih lagi ketika memandu di MRR2 dan ade orang masuk lane kite tanpa signal dan brek mengejut. Dalam konteks ini, ujaran ‘pantat’ adalah tidak keterlaluan. Kalau lagi kuat jeritan, lagi bagus. Oleh itu, walapun aku claim guna BM, tapi lebih kepada rojak sebenarnye. Kalau DBP tengok ni, kompom tak approve punye. Kena blacklist ade la kut. Sebab itu la ade la diselitkan beberapa perkataan omputih di sini-sana. Baru la ade feel. Macam orang real life sembang kan? Bukan macam dalam cite Gerak Khas tu. Tak elok ah! Melampau structured nye. Macam nak termuntah.

Apapun, aku takdela nak tulis dalam BM sepanjangnye dalam blog ni. Mungkin kali ni saje. Ikut mood katakan. Tajuk blog pun It’s A Guy Thing. Takkan nak tuka jadi Ia Adalah Perkara Lelaki? Gile tak bes. Macam tajuk artikel dalam majalah Maskulin lak. Sekali sekala kite tuka angin. Ni pun bukannye first time aku tulis dlm BM. Aku penah buat sekali dulu. Kalau tak silap ade pasal hand beg Kak Gina kut. Keciknye alahai. Macam buah mangga. Tapi sekarang dah kawen dengan Kabi, bole la kut die blanje bini die beg tangan besa skit.

Basically, itula die. However, essentially this is an English blog (cewah cakap omputih). Walaupun bes sembang dlm BM sekali-sekala, aku rase aku lagi tere me'laser' orang dlm BI. Lagi-lagi kalau psal bende dari barat. Macam Chelsea. Ye aku memang penyokong Chelsea tapi kalau dah main kat tempat sendiri pastu seri dengan Wigan, lu bikin gua panasss beb!* Tak semena-mena kena kutat dengan penyokong MU. Ditambah lak Steve Bruce tu pun pro-MU. Khemakk ah wei!* ye aku tau aku cakap nak maki hamun dlm omputih tp dah alang2 ni. Lagi satu, aku taknak la dicop sebagai anti-semitism tp lu bikin gua hangin la Avram. Dah leading 1-0 tu, buatla cara leading 1-0. Ni duk main2 ‘marila Wigan, marila score kalau bole’ satgi dah derang score betul, ha baru padan muka. Sebuk dgn performance. Tp kalau takde hasil tak guna gak. 16 shots, 6 on target. Wigan ade 6 shots, 4 on target. Ha ape? Nak jadi cam Arsenal ke? BPH*. Ego tak kena tempat.

K lah, gua dah penat membebel. Lapa lak tu. Blum sembang psal muvi lagi. Psal muka depan NST arini (16 April 08) Cayalah NST!!. Ish sebuk betul jadi blogger tak berbaya ni. Ok geng. Oh lagi satu, gua nak kabo semua, gua member dgn Afdlin Shauki dalam Facebook. Styyyle…(peduli la die ade 3000+ kawan lain lagi). Ok babai.


*di plagiarized dari Wasted United

No comments: